Máte pocit, že vás telefon poslouchá, a podle toho zobrazuje reklamy? Podle NordVPN to není náhoda

04.04.2023

Bavíte se s kamarádem o novém autě a máte telefon na blízku? Asi se vám bude zdát podezřelé to, že vám za pár hodin začnou v aplikacích telefonu vyskakovat reklamy s nabídkami nových vozidel. A nebo sledujete televizní reklamu a její "pokračování" se záhy objeví na mobilu. Nejste v tom sami, podobné zkušenosti má spousta dalších uživatelů. Podle vývojářů aplikace NordVPN je tzv. "odposlouchávání" uživatelů běžnou praxí, jenže potichu na pozadí, aby uživatel nic nepoznal.

Zhruba polovina Američanů a Britů, která se účastnila průzkumu společnosti NordVPN, zpozorovala v telefonech reklamy na to, o čem se uživatelé bavili či viděli v televizi. Podle mnohých nás telefony poslouchají, a podle toho poskytují třeba relevantní reklamy. Toto trackování navíc funguje u více zařízení zároveň, což pomáhá skládat váš zájmový profil. Možná byste se sami divili, kolik toho o vás Google ví. Z toho, co vyhledáváte sestavuje, vaše zájmové okruhy určené pro vyhledávání nebo doporučování zpráv daného tématu. Jenže poslech okolí, to je velmi netransparentní přístup, u něhož existuje velké bezpečnostní riziko.

Žádný z výrobců nikdy nepotvrdí, že by telefon poslouchal to, o čem se bavíte, důkazy přesto hovoří o opaku. Jak to, že telefon najednou začne doporučovat reklamy nového zaměření, a třeba jen pár hodin o tom, co jste se o tomto tématu bavili s manželkou? Telefon by nové téma mohl zjistit třeba z vyhledávání, jenže, co když jste dané téma nikde v telefonu ani v připojených zařízeních nehledali, resp. nezadávali na klávesnici ani nediktovali hlasem? 

Metod odposlouchávání je hned několik, např. cookies, sledovací pixely nebo tzv. fingerprinting, v rámci něhož aplikací získávají data o prohlížeči a systémové konfigurace v podobě jakéhosi unikátního digitálního "otisku". Zřejmě nejhorší sledovací technikou jsou ale tzv. ultrazvukové majáky. Např. při sledování televize může reklama obsahovat zvuky s frekvencí přes 18 kHz, které lidské ucho neslyší.

Ovšem tablet nebo telefon ano, a může to být pro něj jasný signál k tomu, aby vám na telefonu začaly vyskakovat patřičné cílené reklamy. Ano, přesně proto spousta aplikací požaduje oprávnění pro přístup k mikrofonu, i když jej ze své podstaty zdánlivě vůbec nepotřebují...

Konkrétně v Androidu už několik generací existují ukazatele toho, že je danou aplikací právě využíván fotoaparát, reproduktor nebo právě mikrofon. Jenže je také třeba, abyste aplikaci udělili oprávnění k mikrofonu, jinak nemůže zvuky z okolí zaznamenávat. Mnozí uživatelé však aplikacím udělují všechna možná oprávnění automaticky. Otázkou je ale i samotné chování systému, pokud by systém Android "interně" nahrával zvuky, zřejmě byste ikonku v notifikační liště neviděli. Jak jinak si vysvětlit, že vám ve výpisu Objevit od Googlu svítí články na témata, o který jste se nedávno jen krátce pobavili s přáteli?